fredag 23 januari 2009

Sundsvall

Har du läst Orhan Pamuks bok Snö. Det känns lite jobbigt att hänvisa till en Nobelpristagare av en massa skäl, men boken är bra.

Till stor del utspelar den sig i den lilla staden Kars, i norra Turkiet. Staden har blivit insnöad och är därför helt avskuren från omvärlden. Jag kom att tänka på det nu före jul. Att Sundsvall känns som Kars. Ett par veckor gick jag runt och kände mig som poeten Ka, bokens huvudperson.

Men efter ett tag blir kylan och isoleringen för mycket. Man längtar ut, eller in. Bort från den lilla verklighet man bygger upp för sig själv. Och man frågar sig själv, hur ska jag överleva två och ett halvt år till. Den som lever får se antar jag.

Där tog kopplingen till snö slut tror jag. Eller lite mer fanns nog där innan bitterheten tog över. Fy vad skönt det ska bli att komma bort ett tag. Ikväll blir det Uppsala.

Inga kommentarer: