onsdag 17 december 2008

Så mycket kostar yttrandefriheten

Efter att ha börjat läsa medierätt kom jag fram till att det skulle vara kul att registrera mig som ansvarig utgivare för godmorgonplatsen. Men misstänkte från början att det kanske låg lite utanför min budget. Det finns en massa sköna fördelar med att ha en ansvarig utgivare. Man blir inte dömd enligt brottsbalken om man skulle råka skriva något känsligt till exempel. Nåja, risken att jag ska göra det är väl inte så stor men eftersom jag gärna skulle starta en webbtidning nån gång i framtiden så ville jag i alla fall veta hur det ska gå till.

Det man får för besväret är i vilket fall
1. Censurskydd, myndigheterna får inte gå in och fiffla med materialet som du publicerar.
2. Bara utgivaren kan bli straffad för det som publiceras, de kommer alltså inte att jaga din mormor om du avslöjar information som är av landsskadlig karaktär.
3. Du får publicera bild och namn på folk utan deras skriftliga tillstånd, till och med om någon blivit kränkt, ja det vill säga så länge du inte ljuger.

Jag tycker det låter ganska nice. Men det är inte värt 2000 för tillfället. De får gå till min hungriga reskassa i stället.

Ps. Såg nyligen Black Sheep, som jag hittade på dvd outlet. Den var knappt värd de tjugo kronor jag betalade för den. Men paradoxalt nog blev jag sugen på att jobba på fårfarm i nya zeeland. Undra om det är svårt att få ett sånt jobb?

Inga kommentarer: