fredag 12 december 2008

Survivors

Vi överlevde, redaktionsövningen är förbi och nu ska jag snart till skolan för att få del av den slutliga domen. Äsch, riktigt så episkt är det inte. Men väl två dygns hårt arbete.

Den senaste tiden har jag funderat på om bildjournalistik är något för mig, jag har inte lyckats hitta någon praktikplats, även om jag inte sökt med ljus och lykte. Just nu leker jag med tanken att skriva kobra eller dn kultur och tigga om en plats, bara för att se vad som händer. Är de lika duktiga som andra tidningar på att svara på mail händer antagligen ingenting.

Journalistik verkar vara ett förbannat hårt yrke, och till exempel redaktionsövningen vi hade nu bekräftar det (även om den nog var rätt tillspetsad). Och sen vet jag inte om redaktionsmiljö direkt var vad jag föreställt mig. Den människosyn man lätt verkar få av yrket är inte heller direkt vacker. Ganska objektifierande.

Åh andra sidan behövs verkligen journalister som är insatta och bryr sig. Du bestämmer ju alltid gränserna och målen för din egen integritet, din egen attityd. Frågan är väl mest om jag orkar bli en sån journalist jag skulle vilja vara.

Just nu är jag bara slutkörd så jag tror jag ska ta det lugnt med funderingarna ett tag och släpa mig iväg till skolan.

Inga kommentarer: