lördag 8 augusti 2009

Kyrkovalet nästa

Nu är det snart dags för kyrkoval och snart dags att börja fundera hur man ska rösta. Som jag ser det finns det tre alternativ. Först funderar jag på om jag ska rösta över huvud taget, men det vore om jag skulle gå ur Svenska Kyrkan och det känner jag mig inte mogen att göra ännu, så något måste jag rösta på.

De politiska partierna kommer inte på fråga. Partipolitik i kyrkan känns ungefär lika hygieniskt som kolmonoxid, ush och fy. Kvar blir typ två alternativ: Frimodig Kyrka, eller Öppen Kyrka. Båda är intressanta av flera skäl.

Först tittade jag på frimodig kyrka. Läste Uppsalalistan och kände igen flera namn. Det känns ungefär lika roligt som läskigt. I vilket fall känns det som om deras röst behövs i kyrkan för att den ska bli mer Jesus-centrerad. Oavsett fallang i en massa frågor som är mer eller mer relevanta tycker jag att detta är något man borde vilja om man över huvud taget ska rösta i Kyrkovalet och det är antagligen något som mitt andra alternativ i valet också skulle kunna skriva upp sig på, hoppas jag. (POSK känns lite i luddigaste laget, även om jag gillar tanken på ett parti som är uppkallat efter önskan att slänga ut politikerna)

Alternativ två är Öppen kyrka, läste snabbt igenom deras handlingsprogram.

På sätt och vis tycker jag om tanken på en öppen kyrka. Det behövs plattformer för att prata om tro och jag tror att sanning har sina bästa chanser att komma fram i en öppen dialog. Samtidigt känns vissa punkter i handlingsprogrammet rätt konstiga. Typ dessa:

"tolka Bibeln in i vår tid för vår tids människor"
"uttrycka tron på nya sätt och samtidigt vårda levande traditioner". Det sistnämnda är inte så konstigt egentligen, förutom att det inte finns något nytt under solen, jag tycker bara att det är konstigt för att jag är en historie-rabiat-(ganska-dassig)-språk-fascist.

Men att "tolka bibeln in i vår tid, för vår tids människor" vad betyder det. Visst behöver man tolka vissa avsnitt av bibeln. Men ska man tolka ska man göra det ärligt, och ta ställning för sin tolkning. Ibland kan man behöva göra det historiskt kritiskt, men med tanke på att historia är en vetenskap och vetenskapen per definition inte kan leverera några eviga sanningar bör man göra det med en nypa salt. I övrigt får man väl tolka bibeln utifrån bästa förmåga och ta ställning för i vilken grad man vill/kan/orkar leva efter sin tolkning. Och sen ta ansvar för de handlingar det leder till. Så ödmjukt jag orkar tror jag t.ex. Jesus skulle ha sagt att om man mördar abortläkare så kommer man att få sitta i fängelse tills hela straffet är avtjänat. (Mer tankar om just abort här med en reservation för att det är ett sjukt svårt ämne och att det konstigt nog är pojkar som verkar ha starkast åsikter om det, och pojkar har ju i ärlighetens namn inte så mycket att göra med det.. men men.. åter till saken)

Det jag reagerar på i sättet att formulera sig är att det känns lite som att man vill vinkla ett budskap som utger sig för att vara en evig sanning inom en gemenskap som har sitt existensberättigande i tron på just detta, eviga budskap.

(Ber om ursäkt för att jag är en neslig akademiker som inte kan prata vettigt och i korta, begripliga meningar, förhoppningsvis hjälpligt grammatiskt korrekt och välstavat)

Lite jobbigt är det kanske att det känns som att det blir en uppdelning i liberala och konservativa inom kyrkan. Men det är nog ganska bra med båda rösterna inom organisationen. Mycket hellre det än att några nesliga partipolitiker ska diktera villkoren..... så det så.

Ps: Har jag nämnt att jag gillar ordet neslig? Är det elakt att kalla någon neslig? Jag är nog ganska neslig ibland. Det kanske är nesligt att kalla någon neslig. Nåväl, man kanske får vara lite neslig ibland.

Ps ps: Glöm inte att politiken är ett rävspel, fullt av fällor för ärliga personer.

Ps ps ps: Funderade på att skriva om de respektive gruppernas syn på di där homosexuella, och deras äktenskapsturer, men det är ju också en svår fråga och eftersom jag inte är särskillt homosexuell tycker jag inte att jag har speciellt mycket att göra med att tycka om den frågan heller.

3 kommentarer:

Michaela sa...

Jag gillar din blogg! :) Ses i Uppsala! kram Micki

orof sa...

Måste inte allt tolkas å andra sidan?

Jonathan sa...

Jo, mer eller mindre. Det handlar väl mer om att jag funderar på hur man prioriterar i valet av tolkningsmetod. Att tolka så ärligt som möjligt innebär att man försöker göra det fördomsfritt och utan en annan förutbestämd agenda än att försöka förstå.

Moe