torsdag 27 augusti 2009

Så funkar hjärnhalvorna

Igår var jag slut och krashlandade i nått slags spänningshuvudvärkjagvetintevad. Det var lite jobbigt och nog en konsekvens av att försöka jobba och plugga ikapp samtidigt. Nu tar jag det lugnt så ska det nog reda sig. I vilket fall hade jag ont i vänstra pannloben, tappade språket, speciellt engelska. Dessutom tappade jag känseln i högerhanden. Det är lite spännande med tanke på att språkcentra och högra sidan kroppsuppfattning sitter i vänstra hjärnhalvan. Eller hur.

Snart är det dags för arabiska i vilket fall. Det blir spännande. Får se hur tung termin tre är. Hoppas på att det inte ska vara allt för jobbigt. Men det kanske är fåfängt.

För att kunna koppla av ordentligt gick jag ut och plockade svamp idag. Jag hittade kantareller och rödgul trumpetsvamp, så jag hamnade i matslagningsslängen och det slutade med ett litet pickelifieringsexperiment, blir det gott får receptet heta Kom-ta-mig-flunsan vitlöks-dekokt. All ära tillfaller Pontus om den är god :D

Så här gör man:
Skala vitlök (jag tog två)
  1. Värm herbes de provence, basilika, mynta, peppar och gurkmeja i olja (Gärna långsamt, nästan gång ska jag prova att pressa i lite färsk ingefär med en vitlökspress)
  2. Vänta tills det är varmt och tillsätt sedan vitlöken.
  3. Fräs vitlöken tills den får en brunaktig ton, men se till att den inte bränns och blir svart.
  4. Häll på en skäppa vatten när vitlöken är klar. Låt sjuda nån minut. Jag brukar köra två-tre när jag gör inlaggd vitlök.
  5. Lyft ut vitlökarna och lägg dem i ett syltglas. Låt vätskan koka ett tag till så att det mesta av vattnet försvinner, häll sedan vätskan i syltglaset och fyll på med äppelcidervinäger tills det är fullt (tanken är att det ska bli en spännande smakmix av örtkryddorna och vinägern, som jag tycker är fruktig)
  6. Skruva igen locket och låt svalna i väntan på servering
Jag hoppas på att mina inte bara ska ha en potent anti-viral verkan utan dessutom smaka bra. Det visar sig :D Nu ska jag tvättifiera (jag ska sluta med de här irriterande ändelserna snart, men min senaste Rushdie upplevelse har lämnat sina spår och man måste ju få låta sig inspirifieras lite, eller hur! :)

Ps: har fortfarande inte smakat. Fick inte upp locket :S

2 kommentarer:

David sa...

Jag och Isabella var också ute och plockade svamp idag =)

Men jag är rätt klassisk av mig så det blev kantarellmacka och omelett.


Hoppas det går bra med språken och hjärnhalvorna dina ;)

Jonathan sa...

Det ska nog gå bra :)

Bella skickade en bild. Det såg jättegott ut!