torsdag 11 september 2008

Ställ upp för laget-ism

(!!Varning, du kanske inte vill läsa det här!!)





(Det här är bara en teori men den riskerar att göra dig upprörd)






(Skyll dig själv)


"Ställ upp för laget" eller"det blir inte kul utan dig" är saker jag hör alldeles för ofta. Jag inser vilken pensionär jag är som inte gillar när musik är så hög att jag inte kan föra ett samtal i normal samtalston. (Speciellt när musiken är sinnessjukt aptråkig och det är den i de flesta sammanhang)

Varför är sociala aktiviteter inte roliga om inte alla ställer upp? Varför kan man inte acceptera att inte alla "ställer upp för laget". Kanske för att man egentligen skäms för det man vill göra och inte vill att det ska finnas utomstående som kan anklaga en dagen efter.

Finns det en trend i att konstatera de uppenbara delarna av svensk mentalitet. Är inte det här en typisk sån grej. I andra länder har jag inte stött på det. På något vis är det okay att göra bort sig eller genomlida offentliga förnedringsmoment som ex) karaoke även om några i gruppen sitter kvar vid bordet och pratar.

Kanske är det bara jag som är lite för lillgammal och tråkig. Kanske är det så att de som absolut vill att alla ska vara med egentligen inte har något vettigt att säga och inte riktigt kan acceptera att det finns de som gör det. I vilket fall tänker jag sluta "ställa upp" på sociala aktiviteter när jag inte har lust. Varför ställa upp på något man inte tycker är kul? På ett smått socialdarwinistiskt sätt kommer nog i så fall de som inte har något vettigare att komma med än "Ställ upp" så småningom att inse hur tråkig man är och sluta besvära en. Då kan man fokusera på de andra och skulle jag någon gång, vilket säkert kommer att hända någon gång ibland, att jag har lust att "ställa upp" kan jag högtidligen välja det själv.

Ibland kan det vara kul att bli påtrugad. En gång blev jag indragen i en estnisk folkdans av en (väldigt snygg och i sin bästa ålder, ca 27 årig) estniska. Det var kul. Hmm. Kanske är det som när folk är intresserade av en. Det är väldigt charmigt så länge det är rätt person som intresserar sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

men det är ju det jag alltid har sagt. ett lag med crapmusik är inte värt att ställa upp för..... vänta nu, det har jag aldrig sagt... men likväl är det sant. fic du scora med tidigare naämnda donna? ;)


höhöhöhööhöh