måndag 3 november 2008

En tanke om Gud

Om Gud finns varför finns Gud inte där när man behöver honom?

I grunden är det en trosfråga, om Gud finns eller inte. Tro är inte objektivt, det är en fråga om att välja det man tycker är mest sympatiskt, mest gott, mest vettigt, mest fördelaktigt. Jag har valt att tro på delar av kristendomspaketet, roughly att Gud heter Jesus och finns där, älskar oss, utmanar våra tankar och vill att vi försöker hjälpa varandra och hjälper oss.

Det är där jag stöter på patrull. Om Jesus finns, är snäll vill hjälpa till och faktiskt kan göra grejjer som smäller lite högre än korttrick och komma med goda råd genom gamla böcker varför finns han inte där och nu. När jag behöver hjälp. Eller ännu bättre sagt. Varför finns han där en gång och inte en annan. Det vore skönare om man orkade lita på att Jesus finns där hela tiden men ibland gör Jesus inte det.

Jag kom att tänka på att det kanske helt enkelt är de gånger som han vill att vi ska ta hand om saker själva, att vi ska vara riktiga människor, riktiga män, kvinnor, ta tag i saker. Ta tjuren vid hornen. För uppenbarligen är det vad vi gör i slutändan.

Det är inte ett speciellt hållbart resonemang men det hjälpte mig i alla fall lite idag.

Jag hatar måndagar!

ps: Cdons sortiment är värdelöst, tvi!

Inga kommentarer: