onsdag 26 november 2008

Hada Shatir,

Halal-tv gör mig lycklig det är ett så underbart politiskt korrekt-inkorrekt program som gör allt man inte får. Bara en sån sak som att debattera alkohol så öppet som de gjorde i senaste programmet! Det är helt underbart. Tänk om fler kunde tänka så. Lever man utan att dricka har man naturligtvis ett visst helikopterperspektiv i synen på exempelvis svenska alkoholvanor. Jag blir allt mer skeptisk till att dricka själv. Det kanske är dags att inse att alkohol är mamnu2a och försöka leva livet gott utan det. Det är kul med tv-program som får en att tänka. Det är public service! (inte som fördummande lytes- dokumentärer program på 3:an, peppar peppar ta i trä).

Även om jag inte behöver hålla med allt är det ändå superkul att se ett bra program för en gångs skull.

Alkohol är en konstig pryl. Användande stimulerar våldsbrott, det är farligare än hash och marijuana tillsammans och det kostar samhället milliarrder. Ändå är det mer socialt accepterat att dricka än att låta bli. Dessutom kostar en utekväll i snitt lika mycket som ett-till-tre lagliga album med fantastisk musik och ändå dricker man.

Faktum är att det är mer bad-ass att inte dricka än att dricka alkohol. Hmm, jag är nära att sluta för gott. Alkohol är ju Harram.

Samhällen behöver insyn. Annars kommer de att utveckla mer sjuka beteenden än de redan stimulerar. Därför behöver vi fri rörlighet för människor ännu mer än vi behöver den för tjänster och varor. Vi behöver röra oss bort från ett strukturellt materialistiskt tänkande och sluta tänka i termer av nationer. (Okay, jag tuggar lite fradga för tillfället).

Inga kommentarer: