torsdag 24 september 2009

Integrations- och jämställdhetsministerns svar

Döm min förvåning, men jag fick svar på mitt öppna brev :)

Tack för ditt brev.


Jag kan inte och vill inte kommentera hur en enskild journalist skildrar den politik vi försöker föra. Om kyrkan vill kan den i framtiden få del av skattemedel för att erbjuda samhällsservice, och detta på lika villkor som ideella organisationer, företag eller kommuner och landsting. Passar detta inte in i kyrkans sätt att arbeta finns heller ingen anledning att ändra på det. Tack för ditt inlägg, ditt intresse och din ursäkt.

Vänliga hälsningar

Nyamko Sabuni, Integrations- och jämställdhetsminister

Varpå Jag svarade:

Och tack för svaret.

Då missförstod jag idén bakom ditt förslag. Jag trodde att det rörde sig om något slags reform som skulle underlätta för kyrkor att ta betalt. Vad snällt att du ville ta dig tid att förklara.

Jag vet ändå inte om jag skulle stödja förslaget. Att få del av skattemedel skulle ju för kyrkans del innebära en ökad statlig kontroll av verksamheten som kunde innebära en statlig styrning av arbetet i någon riktning som inte är önskvärd. Kan staten, som sekulär stat, i dagsläget subventionera det renodlat andliga missionsarbete en del kyrkor bedriver?

Som kristen tycker jag att det är väldigt bra att stat och kyrka är skilda åt. Går det att lösa på något bra sätt så tror jag säkert att kyrkan säkert skulle vara tacksam för ekonomiskt stöd men i så fall bör det ske på det sätt Jesus föreskrev i Matt 6:3-4

"Nej, när du ger allmosor, låt då inte vänstra handen veta vad den högra gör. Ge din allmosa i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig."

Annars tror jag egentligen inte att pengar är ett så överväldigande problem. Jesus säger att vi inte ska oroa oss för vad vi ska äta eller klä oss i. Pengar finns det gott om. Problemet ligger snarare i hur dessa pengar fördelas och hur vi prioriterar. För mig som kristen skulle det kännas ohållbart att prioritera en överflödig materiell levnadsstandard över mina medmänniskors rätt till mat, husrum eller själavård (andlig terapi). Detta är något som jag och likasinnade kristna samtalar om både med varandra och med Gud, provar och kämpar med. Samtidigt skulle det kännas konstigt att ta pengar som någon som inte delar mina värderingar och använda det till arbete som jag tror att Gud vill att jag ska göra. Vilket användandet av skattepengar skulle innebära. Det finns säkert en massa argument för och emot en sådan reform som jag har missat, men det får väl respektive andlig och sekulär sammanslutning avgöra för sin egen del om ditt förslag skulle gå igenom.

Herrens frid,
Jonathan Wiksten

4 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt att hon svarade!

Men jag tycker som du att kyrkan inte ska flörta med staten och vice versa. De är och skall vara åtskilda.

Sebastian sa...

För att komma släpande med det gamla heliga språket: kol haKavod!
De kan gott få höra vad de håller på med, och det var rent utsagt upplyftande att läsa din vad jag inte drar mig för att kalla heliga vrede.
Jag har på sistone känt Mammon flåsa vissa religiösa institutioner i nacken lite för uppenbart, så lite omväxling är skön.

Anonym sa...

Ähum... jag kanske skrev innan jag tänkte förut (plus att jag inte satt mig in i ämnet så mycket då). Samtidigt som stat och kyrka bör vara åtskilda gör Sida-pengarna otroligt mycket för de kristna organisationernas verksamhet. I många fall får de tiodubbelt mer med pengar. Är det inte bättre att statens pengar går till kristna organisationer än sekulära?

Har skrivit mer om det här: http://helapingsten.wordpress.com/2009/09/28/healing-kostar-val-inte-pengar/

Jonathan sa...

Det märks att det är något som inte diskuterats tillräckligt. Jag tänker på ett sätt att det är bra om man bara gör allt man kan, med alla resurser man kan lägga rabarber på. "All omfördelning åt rätt håll är positiv" mässigt.

Samtidigt tror jag inte att pengar är den främsta bristvaran utan att den främsta bristvaran är kärlek, engagemang och gudsfruktan... typ.

Jag tänker mig också att hur pengarna kommer, på vilket sätt och varför spelar roll och att man därför bör tänka sig för innan man tar emot pengar direkt från staten och andra onda organisationer.