måndag 21 september 2009

Syndaflod

Igår läste jag Jesaja 58 och verserna 5-14 talade till mig. Hela veckan har jag gått och tänkt på regimens oheliga politik (tack Gud för att jag bor i en demokrati och får säga sånt) speciellt med tanke på asylsökande. Det har varit ett par historier på tapeten igen:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/18/upprop-mouna
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=175984

Regimen har utlyst 2009 till återvändandets år. Det är ett cyniskt skämt att använda ordet återvända. Deportationens år vore mer passande. När jag hör dessa historier tänker jag mer på godståg till Auschwitz än på den förlorande sonen. Om ni förstår vad jag menar. Iraks administration klarar inte att skydda utsatta medborgare för tillfället. Detta innebär att vi skickar folk i döden. Som kristen undrar jag hur detta kan få fortsätta. Hur andra kristna kan stödja ett parti som Sverigedemokraterna som är ett ännu mer människofientligt parti än de som sitter i Rosenbad just nu. Som kyrka borde vi stå upp för dessa människors rätt. De är några av dessa Guds minsta som det talas om i Matt 25:40.

Att vara kristen handlar inte bara om att spela i ett lovsångsband, eller gå till kyrkan. Att vara kristen handlar inte bara om att leva ett moraliskt och genomtänkt liv. Att vara kristen handlar om att vara salt och ljust. Att vara en Andlig varelse vars existens och handlingar sticker denna världens härskare och makter i ögonen eftersom vår tro kräver att vi står upp mot deras onda agendor. Jag vill göra någonting konkret. Något som visar att vi inte accepterar denna ogudaktiga situation! Guds vilja är uppenbarad*, vad kan vi göra utom att hörsamma den!? Kan vi inte glömma begrepp som vederdöpare, befrielseteologi och meningskiljaktigheter för en stund och praktisera det Gud vill av oss, efterföljelse.

När Abraham fick gäster i sitt hus skyndade han att se till att de fick den bästa mat han kunde erbjuda. När dina barn frågar dig om bröd inte ger du väl dem en sten. Men här i Sverige ger vi våra gäster en sten av kallhamrad, hjärtlös, syndig byrokrati. För någon dag sen funderade jag över varför Gud inte skickar en syndaflod över oss. Men så pekade min flat-mate på en regnbåge utanför fönstret.

*1 Mos 23:9, 3 Mos 19:33, 3 Mos 25:35, Jer 7:5-7

6 kommentarer:

sMARTAss sa...

Bra, Jonathan!

Men du, jag funderar på hur man tar steget till den där handlingen. Jag kan inte gömma flyktingar i min lägenhet och har inte tid och ork att engagera mig i IMÄI, till exempel. Jag kan vara sur på regeringen och skriva under namninsamlingar, rösta och blogga lite men jag gissar att Jesus vill något annat. Något mer. (Brukar vara så, men som sagt var, regnbågen...)

Detta låter som ett cyniskt påhopp, det är inte alls menat så. Vill mest höra ifall du har en konkret efterföljelseplan i det här frågorna för mig att inspireras av?

Jonathan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonathan sa...

Jag gör ingenting och omständigheterna är kallelse nog för att ge mig myror i baken.

Jag skulle vilja anordna typ ett dygns bön och fasta (jag är ingen van maratonbedjare, jag har hört att det kan vara värdefullt men man kanske inte ska ta sig vatten över huvudet) för att ordna i ordning tankar och hjärta och rikta in dem på Guds vilja. Jag skulle i samma veva gärna rannsaka mig själv över saker som tynger. Sen när man ätit och är sig själv igen skulle jag vilja koka ihop "en ond plan för att rädda världen". (Five iron Frenzy citat :P)

Konkreta idéer:
*Försöka få kyrkan att göra nytt påskuppror.
*Sätta-ner-foten-manifestation. Samla många som inte gillar situationen och iscensätta ett drama, installation vad som helst.
*Anordna en mässa/koncert med detta tema och försöka skrapa ihop pengar till IMÄI

Plan B:
*Sälja allt, dra ut på vägarna och regregera till kärleksfull terrorism ála Spalde, Smedjeback, Strindlund och predika med handling.

Anonym sa...

Wow, en av de bästa bloggposter jag läst... håller verkligen med dig. Gästfrihetsprincipen är något vi effektivt ignorerat i kyrkan.

Tack för mötet idag förresten! Här är länk till speaks maillista: http://speak.nu/mailman/listinfo/uppsala

GVD

Micael

Jonathan sa...

Det var jätteinspirerande att ses. Jag skrev upp mig på maillistan. Nästa torsdag var det va?

Anonym sa...

Jajamen, torsdag 1 okt. Du får mail om var vi ska vara.