fredag 18 september 2009

Regimen trampar på mina nakna nervtrådar

Vad det här en ska föreställa är det inte okay:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=179961

- Vi ser i dag en utveckling där samhällstjänster produceras av den civila sektorn, men man gör det inte på samma villkor som den privata och offentliga sektorn, säger Nyamko Sabuni.

Tack Gud för det! Bokstavligt talat. Kyrkan får aldrig någonsin verka på samma villkor som staten eller marknaden. De "tjänster" som kyrkan "producerar" i form av tjänande eller diakoni får aldrig styras av marknadspriser. Frågan är om det inte är fullständigt obibliskt att ta emot någon annan betalning än frivilliga gåvor. Som i så fall ska gå till att driva verksamheten, det vill säga hjälpa fler. De ska dessutom ges annonymt. Den högra handen ska inte veta vad den högra gör. Villkorlig betalning kommer inte på fråga. Det här är en tydlig punkt där vi som metafysisk, katolsk (i betydelsen allmännelig) kyrka aldrig får låta populistiska politiker diktera villkoren.

Hon säger vidare:
- Men det räcker inte bara med de ideella krafterna, som finns i de här gamla rörelserna. De kan producera tjänsterna på ett så bra sätt så att de också får betalt för det!

Och vem ska betala det hade du tänkt. Vi som behöver dessa tjänster istället för oss som erbjuder dem. Det skulle just vara snyggt! Professionaliserade kyrkor som säljer själavård till högstbjudande. Hädiskt trams!

3 kommentarer:

sMARTAss sa...

Mångfald i ekonomisk enfald, nej, då föredrar jag kreativitet utan hänsyn till systemets ekonomiska grund.

Jag tycker inte heller att du har så hårt ordval.

sMARTAss sa...

...och det gäller det civila samhället i stort men är alldeles särskilt kyrkans kallelse. "Det är saligare att ge än att få."

Jonathan sa...

Haha, om en nästanpräst inte tycker att mitt ordval är så hårt behöver jag nog inte ha dåligt samvete. Men men, som en vänlig gest bad jag om ursäkt i alla fall :)