onsdag 20 februari 2008

Vem är vargen?

Vems fel är det att världen ser ut som den gör? Jag tror det är dags att skriva min första politiska blogg med ett mål. Att ta reda på vems fel allting är, det är väl ändå en nobel anledning.

Efter en djupdykning i mina vanliga tankar om varför folk i min närhet beter sig som de gör. En microautist som jag, som aldrig upphör att förundras över hur underligt det som uppfattas som normalt är kan jag inte ungå att bli konfunderad när vissa saker klasskamrater eller vänner gör eller ger uttryck för har en intim koppling till världspolitiken. Speciellt när vi tillsammans dyker ännu djupare i kolonialismens stora spökhus och försöker luska ut. Hur kom det sig att Europa lyckades dra en Dalsland (dvs lura) hela världen genom att vara.. ja.. taskmörtar. Och vems fel är det egentligen att det finns världsvält, internationell terrorism och snabbmatskedjor.

"Den drivande gruppen bakom kolonialismen var den framväxande bourgouisien" skriver Ira M Lapidus på ett ställe (fråga mig helst inte vart). Vilka var det? Jo det var alla dem som började få fina jobb, och lite resurser efter århundraden av rövslickande under feodalismen. Handelsmän, läkare och ingenjörer som hade råd och gärna betalade extra för en persisk matta eller en kopp äkta brittiskt frukostte, sushi eller en rejäl bit fin importmozarella. Här kunde man tjäna pengar. Hur lyckades man tjäna pengar, jo genom att dra en Dalsland, ungefär som när man gör en pakt i risk och bryter den när den andra spelaren är som mest beroende av den.

Efter andra världskriget kläckte Victor Lebou idén att bygga saker som bara höll i ett år och därmed var systemet färdigraffinerat. Så här sa han: Our enormously productive economy… demands that we make consumption our way of life, that we convert the buying and use of goods into rituals, that we seek our spiritual satisfaction, our ego satisfaction, in consumption… We need things consumed, burned up, worn out, replaced, and discarded at an ever increasing rate.
- Victor Lebow, 1955

50 år senare betalar vi 2000 kr för en liten apparat som spelar musik i våra öron och som går sönder sex månader efter att vi köpt den eftersom den inte kostade mer än 50 öre att producera och är ändå lyckliga för den nya apparaten som vi köper för 2300 kan spela upp videoklipp också.

För några veckor sedan drog en kursare en lättnadens suck eftersom han upptäckte att Sverige inte var lika ivriga att motivera kolonialismen med vetenskapliga expeditioner som dumförklarade orientalen. (Å andra sidan fick Said, killen som lade fram teorin om att det här med syftet med orientalismen är att motivera kolonialismen, så massiv kritik att han drog sig tillbaka) I vilket fall blev jag irriterad, jag vill inte att Svenskar ska vara godare än någon annan eftersom det skulle försvaga min teori om att alla människor är lika onda, till och med tyskar. (Det för med sig en ljus sida också, nämnligen att alla människor i grund och botten är lika goda också)

Efter en lång harrang med en massa faktafel har jag logiskt konstaterat att du är vargen och jag är vargen. För vi är rika. Att nationalism är en ganska korkad idé (som i och för sig kan tjäna till att hjälpa integrationen på traven) men i övrigt är en stor tjock illusion och en av de stora regler man kan bryta utan konsekvenser om man bara följer de små.

Undertecknat
Vargen (den stora stygga)

Inga kommentarer: