onsdag 20 maj 2009

TV predikanter enligt Postman

Just nu läser jag Neil Postmans "Underhållning till döds". Det är fantastisk läsning som jag bara varmt kan rekommendera. Han är vetenskaplig, rolig, intelligent och knivskarp. Dessutom skriver han om Gud ibland och det gillar ju en sån som jag. I morse läste jag en fantastisk utläggning om Tv-predikanter. Så jag tänkte sammanfatta lite av det här:

"VD:n för National broadcasters association sammanfattar vad han kallar för den oskrivna lagen för alla tv-predikanter: 'Du kan endast vinna publik genom att erbjuda människor någonting som de vill ha'

Ni märker naturligtvis att detta är en ovanlig trosbekännelse. Det har inte funnits några stora religiösa ledare - från Buddha till Moses, från Jesus till Mohammed och Luther - som har erbjudit människor vad de vill ha. Endast vad de behöver. Men televisionen lämpar sig inte så bra för att ge människor vad de behöver. Den är 'konsumentvänlig'"

Neil Postman i Underhållning till Döds

1 kommentar:

Anonym sa...

Kloka ord! Tänker på skillnaden mellan vad folk vill ha och vad de behöver.

(Fast å andra sidan - TV sänder ju även om ingen tittar // för hur mäta folks intresse. Själv somnar jag ofta framför TV´n. D.v.s. de få gånger som jag har TVn påslagen).