söndag 3 maj 2009

NL

Nu är jag hemma igen. Lite mörbultad, lite omtumlad, men med alla lemmar i behåll. Det känns skönt och bra, och skönt och bra och fint. För att citera dr. Kosmos (bandet alltså, inte han på den gröna vespan)

Nederländerna är ett galet land. De har övervakningskameror på bussar (fast det finns tydligen i Göteborg också), knark är olagligt, men säljs ändå och landet är urbant ut i fingerspetsarna.

Mest av allt har jag varit kulturell och djup på min resa. Däremot har jag i princip levt av Pommes och Falafel. (Mmh Falafel) Mina artärer kloggar igen av ren princip så det känns som om det visaste vore att sätta sig på en strikt diet av anti-oxidanter, kidney-bönor och sallad. Men det lär snarare bli vit ris och sambal-currys.

I vilket fall har jag sett en massa tavlor (Van Gogh var en über-mensch), lärt mig mer om judendomen i Nederländerna och haft hundra djupa diskussioner om allt mellan himmel och jord.

Nederländska är ett superspexigt språk. Flamländska var lättare att lyssna sig till. Det tyckte i alla fall jag. Men de har så roliga uttryck. I vilket fall är och förblir "knoffelbestie" mitt favoritord (det betyder mjukisdjur).

Dessutom äter de Satay-sås på pommes. Chockerande men gott,
Ska försöka återkomma med lite bilder i sinom tid :D

1 kommentar:

Ida sa...

Jag läste först att Nederländska var "ett supersexigt språk" och tänkte protestera vilt men ok, spexigt kan jag väl gå med på. Fast jag är inter direkt överförtjust.