tisdag 12 maj 2009

Vill du inte förändra världen skriver du under dess dödsdom

Den 11 september dog över 35 000 människor av svält (http://www.starvation.net)

Vi lever i en farlig tid. Havsytan kanske kommer att stiga och med ökande temperaturer kommer kanske ökenspridningen att orsaka svält som får 35 000 döda per dag att verka som en picknick, oljan kommer att bli för dyr för att använda så småningom och ändrar vi inte vårt sätt att leva kommer vi med all säkerhet att få brist på medecin, mat och egentligen i stort sett allt som vi är vana vid att ha i överflöd.

Vad som verkligen kommer att hända kan vi bara spekulera i, men tecknen i tiden talar sitt tydliga språk.

Vem vet hur många år vi har kvar innan verkligheten kommer ikapp oss och drömmen om det bekväma livet dör för gott. Tror du att det sätt vi lever på är hållbart? Det tror inte jag och jag tror det är hög tid att sätta ner foten. Det är dags att säga stopp.

Gandhi tillskrivs orden: "Världen har råd med allas behov men inte med allas begär" De orden känns som en god ledstjärna

Du som människa skulle i ditt rätta element ha en offantlig potential. Risken är stor att du är fast i en snårskog av konstruerade normer, värderingar och begär. De flesta av oss är uppfostrade till det. Men det betyder inte att du måste lyssna på alla de rösterna. Om du tänker på vem du är, vad du är och varför tror jag att du kommer finna svar som visar dig att ditt människorvärde inte bestäms av dig ekonomi, av din sociala status, av din makt. Bara som den du är har du potential. Min tro är att en människas rätta element är i intim kontakt med Gud, det behöver inte vara din tro. Så länge du tror mig om en sak. Du är kapabel!

Men därmed följer också ett stort ansvar.

Den ohållbara värld av överkonsumtion, isolering och orättvisa som vi bygger är bara möjlig om du accepterar den. Denna värld är bara möjlig om VI accepterar den. Jag vägrar tro att det är rätt att 20% av världens befolkning lever på 80% av världens resurser, jag vägrar tro att tusentals människor som dör varje dag. (http://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_principle, http://en.wikipedia.org/wiki/10/90_gap)

Det är vi som är dessa tjugo procent. Det är på grund av vår konsumtion, våra begär och den orättvisa som gör oss rika som människor svälter. (Om vi istället skulle göra vårt yttersta för att ändra på detta skulle vi knappast vara rädda för internationell terrorism) Det är vi som måste sätta ner foten, det är vi som måste börja förändra.

Vill du inte ändra världen skriver du under dess dödsdom.

Är du beredd att göra det som krävs?
Jag pratar inte om våld eller kravaller. Det behövs något mycket större än en revolution. Det första steget är att fundera över vad det är som format dig.

Har du några synpunkter över det jag skriver så hör av dig

Inga kommentarer: