måndag 14 april 2008

Holga

Efter ännu en alldeles för lång mörkrums-session (som dock gav mig premium-rekreation) upptäckte jag att fotoföreningens Holga fungerar. En Holgakamera är en plastkamera med en plastlins. En underbar konstruktion som bryter alla regler för hur man bygger en bra kamera och blivit en subkultur av oskarpa suggestiva bilder med galna färger och en plastig fläkt av sovjet.

Min labbpartner, Emil, skakade på huvudet åt min fascination för detta tekniska missfoster men det är inte kameran som gör bilden, eller hur? Emil vill å andra sidan framkalla bilder i två och en halv minut! Vem orkar det? Så jag väljer att inte lyssna på honom.

Nu är i alla fall Holgan laddad med direktimporterad chinesisk luckyfilm och världen är stor. Men först ska jag lobba till mig ett sommarboende och plugga in fyra tusen verbformer, jag kommer att bli trött som en gnu.

Start wearing purple!
Jonathan

Inga kommentarer: