fredag 2 oktober 2009

Allt är inte guld som glimmar

Ibland blir man förvånad, uppenbarligen är inte allt, alltid som man tror.

Visst brukar det nya arbetarpartiet alltid prata om skattesänkningar, men samtidigt är det lätt att koppla till moderaternas marknadsliberala grundideologi och den underliga föreställningen om att det är en bra idé att bygga ett samhälle på konsumtion.

EU är en organisation som ibland är bra och ibland är dålig. Jag är kluven till den i flera frågor. Jordbrukssubventionerna är protektionistiska och vansinniga, det inser till och med jag som generellt sett är positiv till, åtminstone en intelligent, protektionism. Men det här är definitivt inte positivt: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=185619

Vilka rycker in med förslag om att gå emot EU:s linje om inte moderaterna. Visst de gillar konsumtion och att beskatta begagnatförsäljning för välgörenhet skulle kanske minska konsumtionen av dessa varor. Samtidigt är second hand-butikerna inte en verksamhet som skapar många jobb eller kräver en omfattande industri eller på något annat sätt höjer BNP speciellt mycket. Det är helt enkelt ett billigt, miljövänligt och praktiskt sätt för människor att komma över saker de behöver. Jag kan inte se någon aspekt av hur staten inte skulle tjäna på att införa momsbeskattning för second hand och därför blev jag positivt överraskad när jag såg den här rubriken. M regerar ju för tillfället så hoppas och be att denna lilla markering mot EU:s linje går igenom.

Inga kommentarer: