söndag 4 oktober 2009

Kan någon visa vägen ut ur garderoben

Oavsett vad vi skulle önska oss talar röster av intolerans och chauvinism väldigt högt. De senaste dagarna har jag tänkt en del på behovet av att tolka skriften med förstånd och ärlighet.

Jag läser just Mohammad Fazlhashemis bok Vems Islam och läste i morse kapitlet Genus-jihad. Jag kan inte låta bli att bli imponerad av de islamiska feministernas engagerade kamp för att arbeta emot patriarkala traditioner för att komma åt kärnan i läsningens budskap. Samtidigt slår mig vår egen dialog runt texten i ansiktet.

När jag tänker på bibelsyn tänker jag på två bibelställen:
Matt 5:18 där Jesus förklarar att inte en prick i lagen ska förgås och 2 Tim 3:16 där det står att hela skriften är utandad eller i andra översättningar, inspirerad av Gud.

Samtidigt präglas min bibelsyn av ett par dogmer som jag själv ställt upp för mig. Gud har gett mig ett förstånd och därför måste det vara okay att använda det. Samtidigt vet jag att jag bor i en ond värld som korrumperar och därför måste jag rannsaka mig själv. Jag kan inte lita på mitt förstånd till hundra procent eftersom den korrupta verkligheten finns i mig också, i form av girighet, hat och en egenkärlek som sätter mig själv över Gud. Det är saker som jag måste ge till Gud och be Kristus om vägledning för att komma igenom. Jag tror att det är något man behöver kämpa med hela livet eftersom livet hela tiden ställer oss inför nya utmaningar*. Denna korruption är något man måste ta i beräkning när man läser och tolkar och läser skriften och just av den anledningen tror jag att det är viktigt att be Gud om vägledning innan man läser bibelns böcker.

Jag anser att det finns ett solidt bibliskt stöd för att omtolka skriften. Ett bra exempel på detta är vår relation till judendomen. Ett enkelt svar på hur vi ska förhålla oss till judendomen är att säga att kristendomen kommit för att ersätta det judiska folkets roll som utvalt av Gud. Men detta skulle vara ett ofantligt kränkande svar för judar och det skulle också innebära att Gud gett det judiska folket ett löfte som Gud sedan svikit.** Samtidigt leder detta till frågan om varför Kristus behövde dö på korset med mera. Det enda svaret som jag ärligt kan ge är att vi som kristna inte är menade att ersätta det judiska folket i deras utvaldhet. Om jag inte ska tvingas kompromissa med min tro på Jesus som Messias och Gud måste jag svara att jag tror att Kristus dog för att uppfylla dessa löften och att det finns en viktig skillnad mellan att uppfylla och att ersätta. Samtidigt är grundförutsättningen för ett samtal att jag som kristen får tro på mitt sett och min hypotetiske samtalspartner får ha sin tro. Ömsesidig respekt för våra olikheter är en grundförutsättning.

Kristendomen börjar som en omtolkning av den tolkning av Guds budskap till det judiska folket som traditionellt praktiserats bland judar. (Rabinsk judendom är som jag förstått det i sin tur en omtolkning av tempeljudendomen, och kristendomen på sätt och vis en form av rabinsk judendom)

En religion som börjat som en radikal på grund av en världsomvälvande händelse i Jesu död på korset borde inte vara främmande för att innefatta omtolkningar. Jesu uppfyllande av judisk lag innebär att vi måste omtolka eftersom han själv sagt att inte en prick ska förgås. Ett nytt budskap kommer från Gud som ger oss anledning att inte praktisera delar av lagen. Till exempel talar Jesus om för oss att vi inte har rätt att dömma i bland annat bergspredikan och vi kan alltså inte längre stena äktenskapsbrytare, bränna häxor eller avrätta mördare.*** Detta innebär en omtolkning. Jesus innebär en ny tid med nya förutsättningar utan religiösa domare med gudomlig legitimitet.****

Varje bok i skriften är utandad av Gud
Evangelierna, breven och uppenbarelseboken kanoniserades (sammanställdes som en officiell berättelse med kyrkligt stöd och legitimitet) flera hundra år efter kristi död. Denna kanonisering gjordes utifrån en konsensusöverrenskommelse där man sanktionerade de böcker som var mest lästa i församlingar runt om i världen som dem som innehöll rätt lära. Detta är kort sammanfattat den historiskt kristiska berättelsen så som jag minns den. (Rätta mig om jag har fel) Samtidigt finns en annan aspekt av kanoniseringen. Gud som allsmäktig måste ha varit medveten om den betydelse kanoniseringen skulle få och därför anser jag att vi kan lita på att kanoniseringen skett under överinseende och inspirerad av Gud. Samtidigt är bibelns böcker skrivna av människor i sin tid. Kristna med en ofantlig insikt, vishet och med ett uppdrag visst. Men än dock människor och Kristna så som vi. Jag tror att bibeln är skriven i en tid för att förstås av människor i alla tider.

Den viktigaste måttstocken för bibelnläsning är bibeln själv. Vi behöver till exempel kontinuerligt pröva breven och uppenbarelseboken mot lagen och profeterna eftersom Jesus legitimerar lagen och profeterna, men inte breven och uppenbarelseboken. Och lagen och profeterna sammanfattar Jesus med: Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Detta är lagen och profeterna. (I Matt 7:12) Detta är den övergripande måttstocken för vår tolkning, normen för vår tolkning och jag är övertygad om att vi behöver använda vårt förstånd, historieforskningen och varandra för att kunna tolka bibeln på rätt sätt.

Det här är inte ett inlägg för att försvara en eller annan tolkning, jag har min tolkning som hela tiden växer och förändras. Du får ha din tolkning vilken den än är. Det här inlägget är bara ett försvar av rätten att tolka och diskuter bibeln och en betoning av vikten av att göra det och en påminnelse om Jesu uppmaning till oss att göra allt det vad vi skulle önska att människor gjorde mot oss för dem. Stilla deras hunger och stilla deras törst, permanent.



*Jag hittar stöd för denna uppfattning i exempelvis hebreerbrevets tolvte kapitel vers sju.
** Löftet till det judiska folket gäller. Denna utvaldhet kan verka arrogant, men reflektera en stund över vad det judiska folket fått utstå på grund av sin utvaldhet.
*** Jag kan inse nödvändigheten av internering ibland. Men detta borde inte vara standardlösningen på kriminalitet.
**** I domarboken kan vi läsa om domare utsedda av Gud för att upprätthålla lagen och monoteismen.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej!

[Att skilja åt,] Jag vill kommentera. Visste du om att den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare praktiserade direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och för att följa honom måste man praktisera Torah. [not 2]

De accepterade inte ”NT” eftersom det strider emot Torah. De som följer Messias heter Netzarim (enda autentiska gruppen är Netzarim i Ra’anana) [not 2]
Messias är profeterad i Yeshayahu [”Jesaja”] 9:5-6 (eller i kristen felöversättning 9:6-7) att bygga Skaparens rike baserad på ”mishpat”, vilket implicerar att hans efterföljare måste hålla direktiven ”Moseböckerna”. För att följa Messias måste man alltså hålla direktiven i ”Moseböckerna”.

Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!


Noter:
1: Belägg i denna artikel (klicka på länk)
2:Påståenden bevisade på Netzarims hemsida -www.netzarim.co.il