lördag 10 oktober 2009

Bjälken i vårt öga

När jag fällde ett religiöst uttalande i att bryta mot sekulär lag då den strider mot Guds lag fick jag mycket positiv respons. Men följande känns det motiverat att bemöta.

"Vapen är icke värre än psykofarmaka och tvångsvård och tvångsomhändertagande af barn och skolpligt. DET äro saker som strida fett mot Guds lag." Hans-Georg Lundahl

Först och främst är det kul när folk man inte träffat "IRL" tittar in på bloggen och kommenterar. Hans-Georg, om du läser detta, skulle du inte kunna motivera varför det strider mot Guds lag?

När jag spontant funderar över hur man kan applicera essensen i Guds lag (Att göra det man vill att andra ska göra för en för dem.) Kan jag inte se hur skolplikten skulle vara problematisk. Jag vill ha utbildning och jag tror att utbildning är bra för människor, det är dessutom en demokratiskt stiftad lag med legitimitet. Givetvis är den problematisk och skapar lidande, men till skillnad från vetskapen att vapen som tillverkats med min sanktion luras på länder som varken har råd med dem eller behöver dem. Vapen som sen används till att döda människor (eventuell skuld tycker jag inte är relevant i sammanhanget och därför tänker jag inte skriva oskyldiga). I ljuset av det kan jag leva med ett visst mått av utilitaristiskt förtryck. Vad som sen undervisas i skolan är sen en helt annan femma. Redan Lewis konstaterade att barnen inte får lära sig logik i skolan längre. Frågan är vad vi lärde oss över huvud taget. Uppenbarligen inte rättstavning (enbart självkritik) eller någon hållbar etik. Jag skulle gladeligen rösta för att sätta upp kritiskt tänkande eller konflikthantering på schemat.

Psykofarmaka kanske inte är världens roligaste företeelse alla gånger. Men det hjälper människor att leva ett mer värdigt liv. Vad är fel med det?

Tvångsvård och tvångsomhändertaganden är problematiska och de tas alldeles för lättvindigt på. Rättsäkerheten i de fallen har ju ganska ofta visat sig pinsamt bristande. Men om en förälder uppenbarligen inte klarar att ta ansvar för sina barn, hänfallit åt alkoholism eller andra otrevligheter. Då är kanske även det ett nödvändigt ont. Eller?

Vad tänker du om detta? Det är inte saker jag har funderat länge över så rätta mig om mina resonemang inte klaffar.
Allt gott

10 kommentarer:

Hans Georg Lundahl sa...

Att misshandla och förödmjuka folk mentalt och fysiskt och socialt "för deras eget bästa" år efter år strider gifvetvis mer mot Guds lag än att döda dem på fläcken för något de brutit emot.

Vapen kunna missbrukas. De kunna också brukas rätt. De nämnda svinerierna ÄRO missbruk.

Hans Georg Lundahl sa...

"Jag vill ha utbildning"

flot nog

" och jag tror att utbildning är bra för människor,"

nu är du redan på hal is om du villafgÔra hvad som är bra för din nästa, serskildt mot hans eget omdöme ('skol-PLIGT')

" det är dessutom en demokratiskt stiftad lag med legitimitet."

Se din fatwa. NU är det intet bara svensk lag i allmänhet utan hvarje enskild idiotisk lag som är legitim.

Hans Georg Lundahl sa...

"Psykofarmaka kanske inte är världens roligaste företeelse alla gånger. Men det hjälper människor att leva ett mer värdigt liv. Vad är fel med det?"

Inget. Om det vore sannt att den företeelsen citat: hjälper människor att leva ett mer värdigt liv. Den hjelper vissa att lefva mer värdigt vissa ögonblick, och kanske just ögonblick då LIFVETS värdighet som helhet skulle ha varit afhjelpt af ett pinsamt ögonblick.

För andra är det så att psykofarmaka som patienten käkar hjelper vårdare till att vara mer värdiga som förtryckare. Icke patienten att vara mer värdig som menniska (annat än i vårdarens och psykiaterns ganska partiska ögon, de vilja gerna ha qvar jobbet, eller huru?).

I ytterligare andra fall eller tillfällen är psykofarmaka, iksom alkoholmissbruk och haschmissbruk ngt som gör kroppens egen produktion af GABA (gamma butyric acid, gammasmörsyra) öfverflödigt och dermed gör pat. beroende af återfående af doserna. Om ngn vill, ha stöd att sluta med alkohol fins afgiftning till buds inför ganska alkoholfientliga läkare, som aldrig skulle sätta in alkohol för att lösa en kris, men i fråga om cis-sordinol ställs hårda kraf på samling för att man skall anses mogen att trappa ned (trappas alkohol ned eller tverbryts det?) och varje kris ses som att det är fint att sätta in det igen.

Var det "hjälper människor att leva ett mer värdigt liv" du sade?

Hans Georg Lundahl sa...

"Men om en förälder uppenbarligen inte klarar att ta ansvar för sina barn, hänfallit åt alkoholism eller andra otrevligheter. Då är kanske även det ett nödvändigt ont?"

Ah bon? Alkoholism är otrefligare än exvis sodomie? Barn kunna fråntas föräldrar som anses som alkoholister men adopteras af par som uppenbart icke ha naturenlig sex, huru trefligt är nu DET?

I ett uppmärksammadt fall från 2000 till 2003 återsändes en dotter till naturliga föräldrar efter att ha anmält placeringsfadern för sexuelt öfvergepp. I samma artikel förekom en faktaruta enligt hvilken hvar tredje fosterhemsplacering fick afbrytas.

Och skolpligt, innebär bl a att mobbade sakna praktisk möjlighet att undvika sina mobbare. Göra mot sin nästa hvad man vill att nästan skall göra mot en sjelf? Är det att placera nästan i en milieu der han tvingas lefva med dem som redan förödmjukat honom och så ofta som möjligt fortsätta med det?

Hvadan mina första ord i kommentaren.

Hans Georg Lundahl sa...

Länk tillbaka till din fatwa

Hans Georg Lundahl sa...

Och till en rent ideel blogg på svenska och till en index page till en annan blogg. Med länkar till berörda ämnen.

Jonathan sa...

Haha, okay, nu fick jag svar på tal.

Genom att rösta ger jag staten legitimitet till mer eller mindre nödvändiga övergrepp. Jag har redan flera gånger förklarat att jag känner mig tveksam till att rösta. Jag känner mig också väldigt tveksam till att samarbeta med staten men jag väljer att göra det ändå av brist på säkra argument och av lathet.

Givetsvis är det lika illa när föräldrar förgriper sig på barn som när föräldrarna är alkoholister. Min poäng var inte vilka övergrepp det gällde.

Jag anser vissa lagar nödvändiga. Andra anser jag omoraliska, jag förbehåller mig rätten att göra skillnad på vettiga och korkade lagar. Den övergripande principen är prövning mot Guds lag och den måste göras i varje enskild situation av varje enskild individ.

Hans Georg Lundahl sa...

update ang. När ska psyket släppa morsan, som jag länkade till (pà gratisbloggen), hon är försökskanin i försök ang. bipolaritet. *suck*

NÖDVÄNDIGA öfvergrepp äro:

1 haffa och straffa brottslingar (utan tortyr och andra ovanligt grymma straff, hvilket utesluter psykiatrie)

2 hindra mordiska raseri-utbrott eller sjelfmordiska depressiva att göra sig sjelfva eller andra mycket illa - och dà menar jag direkt, icke med dàliga val som àterspela till dàliga situationer: hvilket uppgàr till en mindre procent af psykiatriens aktivitet

Hans Georg Lundahl sa...

"Givetsvis är det lika illa när föräldrar förgriper sig på barn som när föräldrarna är alkoholister. Min poäng var inte vilka övergrepp det gällde"

Min poäng är att fosterföräldrar ha mindre sperrar än naturliga föräldrar (inklusive alkoholister) inför sàdana öfvergrepp som sexuella eller som utlämnande till BUP. Läste du ö h t att det var STÖDHEMSFÖRÄLDERN och icke de som fràntagits vàrdanden som voro utöfvande vid sexuella Öfvergrepp eller närmanden?

Om metro-Malmö har qvar arkiv fràn de àren, bör fallet gà att söka efter.

Hans Georg Lundahl sa...

Ang. säkra argument, läs gerna mina bloggar, innehàlla flera synpunkter och just säkra argument om när det intet är ok, ang. modern stat.

sätt början till tiden när Maria Theresia börjar fràntaga zigenare vàrdnaden för att hindra dem att fostra barn till fyllon, slagskämpar och tjufvar, eller om du sà vill till tiden när Paris första dàrhus öppnar 1768, eller tag de första skolpligtslagarne

Skottland förpigtar aristokraterna till klassisk skolbildning ca hundra àr före den värsta af reformationerna (den som pàminner mest om franska och ryska revolutionernas kyrkohat),

Preussen är föregàngsland mindre än 150 àr före nazismen

modern skolpligt och nära pà nödvändighet leder till skolmisär som för mördare-sjelfmördare som de i Columbine High School (en massaker som paradoxalt nog missbrukats af anti-vapenlobbyn med "Bowling for Columbine" men aldrig brukats af ngn antiskollobby, kanske för att the States saknar sàdan) nra àr efter att Clinton 1995 annoncerade att han afsàg taga bort rätten fôr gifta tonàringar att sluta skolan före sexton