tisdag 13 oktober 2009

Hur bör jag förhålla mig till galna kristna

Svar på en kommentar på: Intressant vändning

helapingsten sa...

Det stämmer, udda veckor träffas vi [Diakonia] måndagar kl 19 i Missionskyrkan, Uppsala. Det finns också aktivistgrupper i Sthlm, Göteborg, Lund, Jönköping, Skövde, Borås och Örebro (se http://www.diakonia.se/aktivist).

Jag har aldrig tvivlat på om jag ska kalla mig kristen. tvärtom, när jag ser dessa irrlärospridare säga "kristna tycker att..." blir jag ännu ivrigare att säga "Nej, kristna tycker att..." Nyfrälsta söker sig alltid till kristna bloggar/platser/tankeforum etc. och hittar både det ena och andra, och då vill jag vara det andra. Jag är övertygad om att ann kristendom innebär anabaptism, och då räds jag inte för att tydligt säga: detta är det sanna kristna.

Jonathan:

Jag har svårt att säga detta är det sanna kristna eftersom jag hittat så mycket av Gud hos katoliker, ortodoxa, lutheraner, baptister, hos muslimer och judar med för den delen. Och alla inriktningar har problem.

Att tveka att kalla mig kristen är för mig snarare en idé om att hitta ett begrepp som inbegriper det jag stor för och inte korståg eller mord på palestinier. Samtidigt ser jag en poäng i att inkludera även dem som står för sådana idéer, kristendom är en relation och inga relationer är perfekta, det finns bara en perfekt människa och för en relation krävs två.

Jag skulle ha svårt att säga att anabaptism i sin essens är sann kristen. Sann kristendom för mig är ett ideal att sträva mot och vägen dit är relationen till kristus. Att lära sig lyssna till Guds röst. Samtidigt är det en lång väg full av hinder och fostran (läs t.ex. hebreerbrevet 12:1-13) en smal väg där det viktigaste är att hålla fokus på kristus. Jag tror att livet innebär att göra misstag, men håller man fokus fixerat på kristus går det att hitta vägen tillbaka. Därför kan jag inte med gott samvete ge upp hoppet ens om de mer blodtörstiga evangelikala sionisterna.

Min erfarenhet av att förhålla mig till galna kristna är att det bästa är att lyssna, känna in, ibland svara men framförallt vara tydlig för vad jag står för. Det kanske är fallet även här.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Håller absolut med dig om att det finns väldigt mycket som är av Gud bland katoliker, ortodoxa, lutheraner m fl, t.o.m. hos andra religioner också. Tror även det finns saker av Gud bland korsfarare och livetsordare med. Men jag pratar om att i missionerande syfte borde man klargöra att ett sant liv i Jesu efterföljd inte innebär vare sig korsfareri eller framgångsteologi. Många nyfrälsta tänker "kristet som kristet". Men jag hävdar att det bara finns en sann väg i Jesu efterföljd, det är inte kristet att korsfara samtidigt som det inte är det. Således finns det bara en "sann" kristendom.

Jonathan sa...

Ungefär det jag menar också. Men det jag undrar över är om någon överhuvudtaget praktiserar sann kristendom? Jag skulle säga att vi praktiserar mer eller mindre okay kristendom, men jämför man med Jesus håller ingen måttet. Däremot inte sagt att detta skulle vara ett hinder för att försöka. Snarare ligger det en uppmaning i just det.

Anonym sa...

Du har iofs rätt där... alla församlingar har brister, inklusive anabaptistiska. Men de läror anabaptisterna predikar ser jag som sanna, till skillnad från andra läror. Sen om man lever upp till de ideal man presenterar är en helt annan femma.

Jonathan sa...

Jag har för dålig koll på anabaptismen för att kunna stämma in i ditt uttalande. Men jag är helt klart nyfiken på inriktningen. Jag blir med till betel den fjärde december förresten :)

Du, har du skrivit något om romarbrevet 9? Romarbrevet ger mig lite huvudbry för tillfället.

Allt gott

Anonym sa...

Fråga Jonas Melin (jonas@mariannelund.nu) om det är den s.k. predestinationstexten du syftar på (som egentligen inte talar om predestination). Han har läst många Bibelstudier om det. Själv är jag inte jätteinsatt, och har inte skrivit något om det.

Jonathan sa...

Predestinationstext kan man kanske bara kalla det om man inte läser Rom 10 efteråt, misstänker jag. Ska kolla med Melin. Var ett tag sen jag snubblade in på hans blogg med :)

Unknown sa...

Hej!
Jonathan skrev:
” Ungefär det jag menar också. Men det jag undrar över är om någon överhuvudtaget praktiserar sann kristendom? Jag skulle säga att vi praktiserar mer eller mindre okay kristendom, men jämför man med Jesus håller ingen måttet. ”

Mitt svar:
Första århundradets Ribi Yehoshua – Mashiakh (Messias)- från Nasaret var enligt en logisk analys av de tidigaste manusskripten (inkluderandes de logiska implikationera av Dödahavsrullarna 4Q MMT, vilket bevisar att alla perushim (fariséer) (Ribi Yehoshua hade titeln ”Ribi” (se glossaries på sidan Netzarim) vilket implicerar att han var en perushi (farisé)) hade Torahn (Skaparens instruktionsmanual) som auktoritet ) av det som sedan förvrängts till ”Matteus”, en Torah-lärare som praktiserade Torahn hela sitt liv. Kyrkan praktiserar således inte den religion som Ribi Yehoshua och hans efterföljare Netzarim hade.

Netzarims hemsida (klicka här innehåller logisk och vetenskaplig research om denne Ribi Yehoshua.

Allt gott,Anders Branderud