onsdag 14 maj 2008

Inget Toppar BBC produktionerna

Som en stor fan av både liftarens guide till galaxen och Lewis Narnia hade jag hoppats massivt på Hollywoodiseringen av de gamla klassiska BBC produktionerna. Jag vet inte om det beror på att det var bättre förr eller om det helt enkelt är för att en film automatiskt blir bättre om den kommer från Europa eller Asien. (Ett subjektivt ställningstagande) men Hollywood levde inte upp till förväntningarna Liftarens guide till Galaxenfilmen var charmig men den tappade Adams underbara ironiska underton, ändå måste jag säga att Marvin, den manodeprisiva roboten stal mitt hjärta även här.

Varför filmatiseras aldrig min morbror trollkarlen? När jag hörde att det skulle bli Narniafilm på nytt hoppades jag att de skulle börja från början. Okay, storyn kanske inte är bas för en Hollywoodfilm. Det är kanske allt för mycket filosofi och komplicerade tankeexperiment som massor av parallella världar, ingen romans och inget slagsmål. Men det är ju den näst bästa boken.
Jag hade hoppats på en "hästen och hans pojke" film. Det skulle bli den bästa filmen någonsin, helt klart. Tyvärr lär det nog inte hända. Iofs finns det lite slagsmål i den så kanske.. kanske...

Häxan och Lejonet var den första boken som skrevs. Så i vilket fall är det logiskt att börja med den, kanske. Pratande bävrar är coola. Ungefär som talande igelkottar skulle kunna vara coola., eller ett vandrande mjölkpaket. De är inte Jackie-Chan-coola. I ny produktionen av Häxan och Lejonet är allt supercoolt och jättespexigt. Jag tror inte jag tycker om det. Sagan om Ringen ska vara episk. Narnia ska vara kul. What's the deal med allt bling bling och vapenskrammel? I BBC serien är slagsmålet över på max 10 minuter.

Snart kommer Caspian, prins av Narnia. Här får producenterna verkligen klämma i med vapenskrammlet. CPN är ju faktiskt en Episk berättelse. (Not till alla Svensk _ lärare, Episk som i betydelsen känslan av stämningen i ett epos) Men det känns som om det kommer att bli i överkant.

Vart försvann förresten all skön Karl-Bertil-Jonsson-gömd krypto-teologi. Det mest kryptoteologiska med CPN verkar vara att Aslan fortfarande finns med och känns som en entitet eller i alla fall som mer än bara ett vanligt lejon och att Switchfoot gjort musik.

Tur för gamla surkart som jag att det finns BBC produktioner.
Det måste firas med en liten sång:

Vi tog färjan till Travemünde
Vår resa började så
Fyra vanliga svenska turister
I en gammal sliten Renault
Vi skulle till olika ställen
Och vi kände knappt varann

Men för att spara bensin och pengar
Kunde sällskapet nog gå an
Vi vände och vred på vår karta
För att hitta en praktiskt väg
Till Nice via Hamburg och Brüssel
Och helst över Geneve
Vi var alla ganska beresta
Och kom med en mängd förslag
På nya och spännande platser
Där man gott kunde stanna en dag

Jag vill leva i Europa
Jag vill älska och sjunga här
Jag vill skratta och gråta och dansa
Jag är yr och förlorad och kär
När jag tänker på hela Europa
Och på oss som hör hemma här

Långt ute på Tysklands hedar
Blev vi hejdade av en transport
En konvoj av Nato-raketer
På väg mot okänd ort
Det var döden vi såg där den sakta
Gled fram i en stålgrå parad
Varje stridsspets har ett nummer
Som står för en särskild stad
"Jag känner en kille i Grekland"
Sa Lena "Han står i en bar
Aten heter staden han bor i
Undrar vilket nummer den har"
I provence är bergen röda
Och citronträdsblomman vit
Nummer C 87 har den robot
Som väntar på att sändas dit

Jag vill leva i Europa
Jag vill älska och sjunga här
Jag vill skratta och gråta och dansa
Jag är yr och förlorad och kär
När jag tänker på hela Europa
Och på oss som hör hemma här

Jag såg in i backspegelns dimma
Min blick var ganska betryckt
Den sa: "Det finns flera millioner
Som lever i ständig flykt
Inte bara från sina länder
Utan från en hel kontinent
Skulle du kunna leva som dem
Utan rötter, på vandring jämt?"
Jag sa "Men de kan vända tillbaka
Komma hem igen en dag
I en framtid när allt är förändrat
Deras bit av jorden finns kvar
Men med den kontinent där vi lever
Repeteras en tragedi
Där författarna kallas strateger
Och de som dör i slutet är vi"

Jag vill leva i Europa
Jag vill älska och sjunga här
Jag vill skratta och gråta och dansa
Jag är yr och förlorad och kär
När jag tänker på hela Europa
Och på oss som hör hemma här

1 kommentar:

Anonym sa...

dom började med "The Lion the witch and the wrdrobe" för att det var den första som skrevs...

Försöker du säga att jag är en bögröv? ;)