fredag 2 maj 2008

jonathan.wiksten@gmail.com

Good for Nothing Productions lancerar nu en tesort och en ny gmail address, härmed det säkraste sättet att nå mig.

Innan det roliga kommer så vill jag presentera ett par tankar, för att få det att låta mer som en predikan gör jag det i tre punkter, Yeah.

  • Det är lättare att raljera än att lovprisa, dvs. det är egentligen roligare att höja upp något till skyarna för det är följaktligen en större utmaning. Varför är vissa komplett intetsägande bloggar så grymmt populära (och inte min). De raljerar. När man raljerar säger man indirekt att man själv är mer intelligent än den man raljerar över (jag älskar neutrum) och när man säger att någon gjort något bra säger man ju indirekt att man ser upp till det den gjort. Detta innebär naturligtvis att de flesta personer som inte är så intelligenta men vill verka smarta raljerar mycket. En slutsatts jag drar av det här kan sammanfattas i en enkel didaktisk poäng. Vill du verka smart så lovprisa mycket. Säg något när du tycker att något är bra och håll tyst när du gärna skulle säga något negativt. Den andra slutsattsen jag drar av det här är att jag raljerar för mycket :D
  • Wir sind heldens låt "the geek shall inherit the earth" är helt underbar, den går ungefär såhär (nu får jag översätta lite):

Bist du zu schlau - Är du för smart
Um nicht unangenehm aufzufallen? - För att inte verka obehaglig
Und nicht schön genug - Och inte vacker nog
Um damit durchzukommen? - För att komma undan med det

Weißt du genau - Vet du precis
Wie es ist, immer rauszufallen? -Hur det är att alltid sticka ut/falla ut
Nur nicht weit genug - bara inte (falla/sticka ut) tillräckligt långt
Um woanders anzukommen? - för att anlända/landa någon annanstans

Den handlar i slutändan om att de ödmjuka och nördarna kommer att ärva jorden, ungefär så som Jesus tänkte.
  • Blondie kan också vara bra ibland


Ironisering av kopplingen mellan te och andlighet,
Måste få raljera lite:
Te är gott, det leder inte till upplysning eller självförverkligande, självförverkligande kommer bara av hårt arbete för en god sak.
(Vet inte hur säker jag är på den saken egentligen men det lät bra)
Vill någon ha ett paket up too no good Chai är det bara att fråga riktigt, riktigt snällt. Jag kanske har nån påse kvar :P

Inga kommentarer: