söndag 18 maj 2008

Tunga skor


Om man litar på Jesus men inte tror på kyrkan är man kristen då?

"Vi tror på den heliga anden,
den heliga, universella kyrkan, de heligas gemenskap,
syndernas förlåtelse, kroppens uppståndelse och det eviga livet"

Trosbekännelsen

Trosbekännelsen är det som förenar alla kristna. Där står det att man som kristen tror på kyrkan. Jag vet inte om jag kan tro på kyrkan längre. Det ger mig tunga skor.

Såhär skrev en vän till mig (som jag också länkar till, sirsamvimes.blogspot.com)
"I Believe in God's unfailing grace and love, I believe that The Church, at least in the U.S, Kills it's own wounded and is wrongly persecuting those that don't fit into their idea of holiness."

Jag söker ingen perfekt församling. Bara en plats där jag kan känna mig hemma och må bra på. Kyrkor är bra på att prata om gemenskap, om värme, vänskap, kärlek men är uppenbarligen inte bra på att ta hand om sina egna. En plats där jag känner mig hemma har ingen kyrka lyckats erbjuda.

Inga kommentarer: