torsdag 22 maj 2008

Scientologi

Läste i morse om en kille som demonstrerade mot scientologin i London. Han blev gripen av polisen som tydligen fått väldigt dyra presenter av scentologikyrkan. Skön historia, tänkte jag. Tydligen finns det en hel motrörelse till Scientologikyrkan som heter anonymus som scientologerna tydligen kallar terrorister. Alltså hederlig gammal smutskastning. Jag kom på mig själv med att tänka rätt åt knäppskallarna för scientologikyrkan är ju en farlig sekt.

Killen som demonstrerade mot scientologerna försvarade sig med att han manifesterade yttrandefriheten. Det är konstigt att han blev åtalad för sin demonstration. Back in the days när jag var en gräsrotsrebell fick jag lära mig att demonstrationer utan tillstånd inte är olagliga, bara att det är bättre med polistillstånd för att det blir mindre mek. Hur som helst är jag inte jurist och jag vet inte hur lagen ser ut i stora B. Problemet med yttrandefrihet är att även om majoriteten skulle hålla med om att scientologerna är en farlig sekt så har de också rätt att yttra sig och verka så länge de inte börjar mörda folk eller bryta mot hets mot folkgruppslagar. Jag är beredd att acceptera att folk går med i ganska farliga sekter så länge ingen trampar på min yttrandefrihet. Det är skönt att veta att jag får säga att de är en farlig sekt eller att F. Reinfeldt är en åsna om jag har lust med det. Visst jag får ta konsekvenserna men så länge konsekvenserna bara är att bli kallad för idiot så är inte det så farligt heller.

Mycket intressant intervju med före detta scientolog.
http://xenutv.wordpress.com/2008/04/21/jason-beghe-interview/

Enligt en av mina lärare på bibelskolan sa att Hubbard, scientologins grundare och science fictionförfattare, ett år innan han lanserade scientologin föreläste på en författarkonferens . Han ska under denna ha sagt till sina kollegor att om de verkligen ville tjäna pengar skulle de lägga ner författandet och starta en religion i stället. Ett år senare grundade han scientologin.

1 kommentar:

Unknown sa...

Killen kallas för EpicNoseGuy finns ett klipp på youtube där man ser när han blir arresterad.
Skälet till att han blev arresterad var att han höll en skylt som det stog "Scientology is a Cult". Han har nu blivet friad.
Men Scientologerna ger sig inte dom har skapat ett youtube konto och registrerat en domon i hanns namn. Där dom bränner biblar med mer för att svärta ner Anonymous namn.
Den 14 Juni kommer liknande manifestationer att hållas över hela världen inklusive Stockholm, Göteborg och Malmö. För mer info besök http://scientologyinfo.eu/wiki/index.php/Main_Page
.
Religion is free Scientology is not!